|
Pita
Vreugdenhil toont in haar werk een duidelijke voorkeur voor
stillevens, uitgevoerd in olieverf op linnen of paneel. Pronkzucht
en symboliek als doel van het stilleven is reeds lang uit het oog
verdwenen en heeft
inmiddels plaats gemaakt voor een eenvoudige, vaak sobere keuze van
onderwerpen. De herkenbaarheid staat centraal, alleen de tijd heeft
zijn sporen nagelaten. Met uiterste precisie worden de voorwerpen in
een
weloverwogen compositie, veelal in combinatie met vruchten en/of
bloemen, geschilderd. Het totaalbeeld moet zorgdragen voor een
harmonieus geheel, waarbij de
objecten ieder een eigen ruimte, maar tegelijk een relatie met elkaar
hebben.
Detaillering en stofuitdrukking zijn daarbij niet alleen van
belang. Een subtiel spel van licht en schaduw, vorm en kleur laat de
realiteit
overgaan in een zichtbare stilte. Het bekende krijgt iets
geheimzinnigs. Haar
schilderijen worden opgebouwd uit dunne lagen verf, volgens het nat in
nat principe.
Met houtskoolpotlood wordt eerst een schets op het linnen cq het paneel
gemaakt, waarna
de eerste dunne laag verf wordt opgezet. Het werk heeft dan het aanzien
van een
aquarel. Over de eerste laag komen een aantal vervolglagen, waarmee de
kleuren worden
versterkt of juist getemperd en accenten worden aangebracht. Door met
transparante kleurtonen het werk te glaceren bereikt het schilderij
haar voltooiing.
Door deze wijze van werken is er sprake van een langdurig proces. Laag
na
laag ontstaan lijn, vorm en kleur. Gemakzuchtige oplossingen voldoen
niet,
er is sprake van geduld, concentratie en veel
uithoudingsvermogen.
Na iedere laag verf moet een droogtijd in acht worden genomen, die
varieert van enige
dagen tot soms enkele weken.Ondanks het feit dat er meestal aan
meerdere schilderijen tegelijk wordt gewerkt, blijft de productie van
de
realistische schilder klein.
|
|
|
|
Het proces
DE COMPOSITIE
|
|
De compositie is bepalend voor een goed
schilderij, het is mede bepalend voor de uiteindelijke schoonheid.
Het is niet zo maar een willekeurige
combinatie van verschillende attributen, maar een doordacht evenwichtig
plaatsen van voorwerpen, die in relatie tot elkaar staan.
|
DE TEKENING
|
|
Met houtskool wordt de tekening van de
compositie
op het linnen aangebracht.
|
VERF EN KLEUR
|
|
Na het tekenen begint het mengen van de
kleuren,
welke in beginsel de
basis vormen voor het schilderij.
|
DE EERSTE FASE
|
|
Het
schilderij wordt vervolgens in de eerste verflaag opgezet.
De verf
wordt met terpentijn verdund om in een dunne transparante laag te
worden opgebracht.
|
DE TWEEDE FASE
|
|
Als
de eerste laag is opgedroogd, wordt met een dikkere verflaag het
schilderij opgebouwd.
De voorwerpen worden kleurrijker en de verf
begint meer body te krijgen.
|
DE ACHTERGROND
|
|
De
achtergrond bepaalt voor een belangrijk deel de sfeer van het
schilderij en mag dan ook zeker niet als bijzaak of ondergeschikt
worden beschouwd.
|
DE DERDE FASE
|
|
Na
het drogen van de verf, wat soms wel twee tot drie weken kan duren,
worden de laatste detailleringen en glimlichten aangebracht.
Als ook
dit onderdeel van het proces is voltooid, kan met glaceren worden
begonnen.
Door middel van glaceren wordt een dunne
transparante kleur
aangebracht, die de
oorspronkelijke kleur beinvloedt, waardoor de kleur meer diepte en
uitstraling krijgt.
|
HET EINDRESULTAAT
|
|
Als
laatste handeling wordt het schilderij gesigneerd en na het drogen
voorzien van een retoucheervernis.
Het schilderij is nu voldoende
beschermd tegen
invloeden van buitenaf.
Een bijpassende lijst, die samen met het
schilderij een
eenheid vormt, maakt het geheel compleet.
Het hele proces heeft dan
ongeveer drie maanden in beslag genomen.
Als de verf na ongeveer
anderhalf jaar "echt" droog is kan het schilderij worden voorzien
van een slotvernis.
|
|
|